Translate

onsdag 30 september 2015

MITT DIGITALA LIV

På en dag använder jag oftast min telefon, min dator och min ipad.  Ibland använder jag vår TV till att se på Netflix men den är sönder när det gäller annat.
    Jag lyssnar på musik, chattar med vänner, kollar Instagram på min telefon varje dag. Jag spelar kanske spel och ser på filmer/serier på min ipad eller dator. Ibland om jag vill veta någonting eller är uttråkad söker jag information om någonting eller bara surfar på min mobil. Jag gör också min läxa på datorn och jag söker inte upp nyheter om jag inte har fått det i läxa.
Jag producerar inte särskilt mycket. Ibland tar jag några bilder och sparar de, men de flesta bilder jag tar är Snapchat-bilder och de sparas inte till mitt album såvida jag inte tar en screenshot eller väljer att spara. Jag lägger ibland ut bilder på sociala nätverk som t ex Instagram men jag gör det inte vidare ofta.
Jag är använder mest digitala verktyg för att jag inte har något bättre att göra och jag är uttråkad eller till att hjälpa till med läxor eller något annat jag behöver hjälp med. Jag kanske googlar på en bra packlista om jag behöver packa till en resa. Jag är antagligen på mina apparater för mycket. Jag tror nog att det skulle gå att minska om jag blev sysselsatt med annat som jag tyckte om. Det är förmodligen inte bra att använda de så mycket som jag gör men jag fasar inte att de ska ta över mitt liv.
Eftersom att vi använder våra datorer i alla skolämnena blir det nästan sex timmars datortid bara i skolan varje dag. Våra läxor är dessutom på datorn så det blir mycket datortid bara det. Jag använder min telefon max 1,5 timmar om dagen men oftast mindre, jag tycker att det är lagom mycket tid i dagens samhälle. Jag ser på rätt mycket serier, speciellt när jag inte har träning. Det blir kanske 2,5 timme av serier på en veckodag och 4-5 på en helg. Jag försöker också hålla kontakt med mina kompisar i USA och det är svårt utan skärmar. Jag försöker ringa upp dem genom Skype minst två gånger i veckan och det blir långa samtal. Jag anser nog att jag har lite för mycket skärmtid. Min mamma tycker iallafall att jag borde minska användningen av skärmar. Hon tycker att jag borde göra annat istället och speciellt inte se på lika mycket serier. Dock ger hon mig inga förslag eller saker att göra så dessvärre kan jag inte ta det seriöst. Min pappa tycker att jag inte borde använda min telefon lika mycket men det är okej med allt annat, eftersom att telefonen är mycket mindre och orsakar mer nackproblem. Han ger inte heller bra förslag på annat att göra så jag lyssnar inte riktigt på det heller. Jag håller med dem rätt mycket men eftersom att de inte ger någon konstruktiv kritik går det inte att göra någonting åt det.

Egentligen tycker jag inte att det är helt fantastiskt att använda digitala verktyg så jag skulle gärna hitta något annat roligare att göra eller iallafall minska tiden. Helst skulle jag göra mindre läxor och istället göra någonting kul. Vissa saker har blivit sämre med tiden och en av de sakerna är att barn är sällan ute och leker med sina grannar och vänner. Det hade varit roligare att göra mer sådant, men samhället ser ut så här nu och det finns inte mycket att göra åt det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar