Translate

måndag 11 januari 2016

Litterär faktauppsats om Ivanhoe

Innehållsförteckning                                                             2


1. Inledning 3
1.1 Bakgrund 3
1.2 Syfte 3
1.3 Metod 3

2. Hur kommer det sig att just den här boken blev en
    klassiker?                                                             3


3. Hur och varför skiljer sig romantiken från andra 
    tidsepoker?                                                                  4

4. Varför skriver Walter Scott som han gör?            5

5.  Sammanfattning/Diskussion 5

6. Källkritik 6

7. Källförteckning 7






















1.1 Bakgrund:
 Romantiken var tidsepoken mellan 1760 och 1840. Under denna period blomstrade litteraturen. Jag har läst Ivanhoe av Walter Scott som handlar om en riddare på 1100-talet. Vi fick välja en klassisk bok att läsa under ett svenska arbete om litteraturhistoria. Först läste jag Moby Dick av Herman Melville och jag gjorde även min keynote om den boken. Därefter lånade jag en ny bok och då blev det Ivanhoe av sir Walter Scott. Eftersom att den boken är skriven under romantiken och är en typisk sådan bok blev min epok romantiken. 



1.2 Syfte: 
 Målet med den här uppsatsen är att vi ska lära oss hur man skriver en litterär faktauppsats och lära oss om de olika litteraturepokerna med inriktning på en speciell epok. Vi gör detta genom att  läsa en bok från den tiden, samt lär oss om författaren till boken. Några frågor jag vill ha svar på i denna uppsats är:
Hur kommer det sig att just denna boken blev en klassiker?
Varför och hur skiljer sig romantiken från de andra tidsepokerna?
Varför författaren, i detta fall Walter Scott, skriver som han gör? 



1.3 Metod:
 Jag började med att läsa om romantiken i Portal och skriva ner informationen i en tankekarta. Portal är den läroboken vi använder oss av i skolan och det är en bra och kontrollerad källa. Efter det letade jag efter information på andra hemsidor på nätet. Jag började med de jag ansåg vara säkrast och arbetade mig sedan neråt. Efter hand som jag använde fler källor la jag till dem i min källförteckning och förklarade hur jag tänkte kring dem. Vi fick i uppgift att hitta fem citat och sedan resonera kring hur de var typiska för epoken och över deras betydelse. När jag kommit igång med det började jag skriva på textdelen. Istället för att dela upp i kategorier om bok, författare och epok valde jag att dela in texten utifrån mina frågeställningar och väva in information om både författare och epok under respektive fråga. När jag var klar med själva texten gjorde jag sammanfattningen och finstämde inledningen. Sist skrev jag innehållsförteckningen.



2. Hur kommer det sig att just den här boken blev en klassiker?
 Man kan säga att Ivanhoe är den första historiska romanen. Den handlade om en tid där många hade det ännu sämre än folk hade det under romantiken, då boken skrevs, men där man trodde att det var bättre förr. Boken sågs därför som en form av tröst. Det är en av anledningarna till att den är en klassiker än idag. Ivanhoe har ett starkt och stort arv och folk har blivit intresserade av hur stor boken har blivit, och har fortsatt att läsa den. Det finns också allmängiltiga problem som nästan alla kan relatera till i boken, som t ex spänningen mellan folkslagen och förtrycket mot t ex judar. Idag tycker vi fortfarande att den har en intressant handling och många filmer har gjorts om Ivanhoe. Konflikten mellan normanderna och saxarna man kan relatera till moderna maktkamper som t ex den mellan Ryssland och USA.

 Det var mycket revolution och krig under romantiken och folket längtade efter bättre tider och det förekom mycket hjältar, fantasi, mystik och skönhet i litteraturen. Alla de momenten kunde folket finna i Ivanhoe. Folket blev också lätt besatta av böcker som t ex att många unga män ville vara som Werther i Den unge Werthers lidanden, då gick de runt och blev olyckligt kära precis som huvudpersonen. Precis efter att Ivanhoe publicerats var det betydelsefullt att kunna jämföra och faktiskt se att de hade det bättre än många under medeltiden. Ivanhoe har också en intressant och häpnadsväckande handling och det intresserade folket att läsa boken.

 På sidan 33 i min upplaga av boken pratar Cedrik Saxaren med en prior från ett kloster, de diskuterar kring löften och om vad man har lovat sina föregångare. Deras konversation är väldigt förskönad och bland annat säger priorn ”Löften, ädle than, svarade priorn, är band som binder oss vid himlen, och därför måste de hållas - såvitt inte vår heliga moder kyrkan befaller motsatsen.” Det är typiskt för den här epoken att människorna ska vara duktiga, snälla och hålla löften så att läsarna kan drömma sig in i en annorlunda och bättre tid. Författarna sågs som genier med övernaturliga krafter som kunde skapa alternativa världar och komma på sådant som ingen annan kunde. Författarna valde ofta under romantiken att antingen skapa väldigt mörka och känslosamma historier, som t ex Frankenstein av Mary Shelley, eller gladare berättelser som de kunde drömma att de levde i. Ivanhoe är ett mellanting. Den utspelas under en mörk men spännande tid, vilket får läsarna att tänka att de har det bättre än de i boken, vilket var bra för människorna i en allmänt tråkig period. Men själva historien var bra och det slutade lyckligt för huvudpersonerna som förbättrar samhället för de flesta i boken. 



3. Hur och varför skiljer sig romantiken från andra tidsepoker?
 Romantiken, som började cirka 1760 och slutade ungefär 1840, var den epok som kom efter upplysningen. Då hade man tänkt positivt kring framtiden och nutiden, och mycket byggde på fakta och tänkande. Under romantiken blev fantasin mer betydelsefull än förmedlingen av kunskap i litteraturen. Folket blev mer pessimistiska och ville läsa böcker som gav en stark känsla och som man kunde fly in i för att glömma alla sina problem. Litteraturen blomstrade väldigt mycket och själva skrivandet blev mer kreativt. Befolkningen var också mer litterär än i de tidigare epokerna vilket medförde att marknaden expanderade. 

 När gästerna kommer till Cedriks hem har priorn och tempelriddaren klätt om sig till finare kläder. Det här citatet beskriver vad tempelriddaren har tagit på sig och hur fint det är: ”Också tempelriddaren hade klätt om sig. Och fastän hans dräkt var mindre överlastad med prydnader och broderier, var den ännu dyrbarare, och hans uppträdande ännu mer imponerade än reskamratens. Han hade bytt ut sin pansarskjorta mot en tunika av mörkt purpurrött siden, garnerad med pälsverk, och över den föll hans bländande vita riddarmantel i vida veck. Hans ordens åtta-uddiga kors var i svart sammet insytt på skuldran.(32)” Det var viktigt under romantiken med praktfulla kläder och utsmyckningar eftersom att många hade det väldigt fattigt och det var viktigt att kunna fly in i böckerna och använda dem som en utväg från verkligheten. Scott använder en massa sådana beskrivningar i den här boken och det är en anledning till att den blev så populär under romantiken. 
Ett annat citat är Rebecca med i, hon är en judinna och dotter till Isak, en av huvudkaraktärerna. Hon blir kidnappad av Bois-Guilbert och när hon står bredvid fönstret säger hon följande: ”-Tar ni ett enda steg till, så kastar jag mig ner! Min döda kropp, som krossats mot stenarna därnere, ska bli ert enda byte. 
Tempelherren tvekade. Hans hårda sinne, som inte visste vad medlidande var, fylldes av beundran för den unga flickans själsstyrka.(202)” Det hon säger är väldigt modigt och ger en stark känsla, något som var viktigt under romantiken. Scenen i boken var väldigt spännande och läsare har beundrat unga Rebeccas mod och själsstyrka sedan boken släpptes. Karaktärernas personligheter och att de har såväl styrkor som svagheter, som vanliga människor, har gjort att läsarna älskat boken och det är en stor anledning till att boken har kunnat blomma ut till att bli en klassiker. Under andra epoker var just den här känslan som finns i boken inte lika viktig och återigen uppskattar dagens läsare känslostarka böcker. 

 I boken kommer gästerna och de sätter sig ner för att äta. Rowena märker hur tempelriddaren tittar på henne och hon känner sig obekväm i situationen, då räddar Cedrik henne genom att säga ”-Herr tempelriddare, sa han, våra saxiska ungmörs kinder är inte nog vana vid solen för att kunna uthärda en korsfarares skarpa blickar.(37)” Han hade kunnat säga åt honom att sluta med andra ord men väljer att säga det på ett fint och respektfullt sätt. Under romantiken är försköningar vanligt förekommande, författaren ville inte förmedla verkligheten utan en fantasivärld. Då kunde läsarna som sagt drömma sig ut ur den miserabla verkligheten. En annan komponent som behövs för att möjliggöra det är att man är ”inne” i boken, då måste man tycka att boken är bra och man bryr sig och vill veta vad som kommer hända. Romantikens författare hade alltså det svårare och tvingades att skriva bättre för att lyckas. Kvalitén har då höjts under hela epoken och det har gjort att böckerna är uppskattade och sedda som klassiker än idag.



4. Varför skriver Walter Scott som han gör?
 Scott växte upp som son till en advokat och var alltså inte försatt i någon fattigdom eller ekonomisk kris. Som barn var han däremot mycket och ofta sjuk, t ex fick han polio och hans vänstra ben blev lamt. Eftersom att han mest låg i sin säng hade han väldigt mycket tid, som han valde att spendera på att läsa böcker, framförallt gamla skotska historier. Redan som liten läste han många böcker och det ledde förmodligen till att han ville bli författare som vuxen. Att han skapade historiska romaner kommer från hans läsande och intresse för de skotska berättelser han läst som liten. Han har också fått mycket inspiration till sina handlingar från alla böcker han läst som liten. Hans far ville att han skulle bli advokat och det blev han 1792. Sedan började han skriva böcker, de blev populära och han fortsatte med att skriva. De blev riktigt stora och han blev adlad 1820 efter att han skrivit Ivanhoe. Sex år efteråt blev Scott indragen i en konkurs och förlorade massvis med pengar. Efteråt försökte han bli av med sin skuld genom att skriva fler böcker, vilket gjorde att kvalitén i hans senare verk inte är lika hög som i de skrivna innan 1826. Han arbetade sedan ihjäl sig och dog 1832 då han var 61 år gammal.

 Scott var väldigt duktig på att skapa miljöer, karaktärer och situationer, något som troligtvis kom från att han läste oerhört mycket. Det är egenskaper som hänger ihop med romantiken och Scott har kunnat utveckla dem ännu mer. 



5. Sammanfattning och diskussion:
I min text har jag kommit fram till att Walter Scott med Ivanhoe och hans andra verk har påverkat romantiken och att romantiken har påverkat Ivanhoe. Ivanhoe var en av de första historiska romanerna som skrevs. Under romantiken tog många andra författare efter och skrev historiska romaner, vilket har gjort att historiska romaner blivit associerade med romantiken. Ivanhoe har också väldigt många egenskaper som är typiska för romantiken. Som till exempel dess försköningar av tillvaron, hjältar och ett stort fokus på skönhet. Jag har också kommit fram till att Ivanhoe har blivit en klassiker av många olika anledningar, men framförallt för att den hjälpte människor att se tillbaka på sämre tider när det verkligen behövdes. Den har tillsammans med andra böcker av Scott bidragit till en ny genre som blivit omtyckt. 

Jag anser att de frågorna som ställt i uppsaten har besvarats på ett bra sätt och jag tycker att mitt sätt att besvara frågorna på lämpar sig bättre än en redogörelse uppdelad i epok, författare och bok eftersom att läsaren på det vis får mer relevant information. Mina färdigheter i att skriva uppsats har utvecklats under arbetet. Jag har börjat tänka mer på syftet med böcker och skrivande vilket är något jag skulle kunna arbeta vidare med.



6. Källkritik:
Jag litar på det mesta i läroboken Portal eftersom att det är en bok som används i undervisning och då blir den väldigt kontrollerad, uppdaterad och granskad. Informationen verkar realistisk och den har blivit uppdaterad det här året. Det är flera lärare som tillsammans har skrivit boken, så de vet väldigt mycket om ämnet och de blir betrodda med att undervisa samhällets framtid. Jag hittade lite olika årtal för när min bok skrevs men jag gick in på fler källor, t ex ne.se och kom fram till att den skrevs 1819. Jag tycker att portal är väldigt relevant eftersom att den berättar om litteraturhistorien i kronologisk ordning och det är från den som vi lär oss om de andra epokerna. Informationen handlar dessutom om ämnet. 
Kursnavet är en kurs från Åsö vuxengymnasium och används till att lära ut i gymnasiet, det är kontrollerat av många och skrivet av experter. Dessutom innehåller den väldigt relevant information utan åsikter och jag anser att det är en pålitlig källa. 
Alex författarlexikon anser jag också vara en mestadels pålitlig källa. Vår lärare har pratat mycket om att använda den till våra texter och jag är hyfsat säker på att han inte skulle rekommendera en källa som han inte tyckte vara bra och kontrollerad. Artikeln jag läste på Alex författarlexikon om Walter Scott innehöll endast fakta om Walter Scott, faktan verkar realistisk och stämmer överens med de tidigare källor jag har använt mig av.
Wikipedia kan vara den osäkraste källan jag använt mig av eftersom att det är öppet för användarna att redigera artiklarna. Det finns källor för informationen på wikipedia och det kontrolleras av många användare som vill att det ska vara rätt, och förmodligen vill de flesta inte missleda människor om den här författaren. Jag har varit extra skeptisk mot informationen, men den har överensstämt med annan fakta jag samlat och jag har valt att lita på informationen. 
Nationalencyklopedin är en säker källa eftersom att den är extremt kontrollerad och det är inte öppet för alla att redigera. Texterna är också välskrivna och utan åsikter, vilket ger sken av att det är en professionell text och man kan lita på informationen man får.
Litteraturhistorien är en relevant källa eftersom att hela hemsidan handlar om litteraturhistoria, vilket är vad vi jobbar med just nu. Den verkar vara säker eftersom att informationen överensstämmer med min tidigare information och den består av endast fakta. Jag tänkte källkritiskt när jag läste artikeln men kom fram till att jag kan lita på texten.
Sparknotes är en amerikansk hemsida(den finns även i bokformat) där de skriver om böcker och texter för att hjälpa elever att förstå texterna. De tjänar bara pengar så länge de faktiskt hjälper elever och måste också anpassa innehållet till vad som krävs för att faktiskt få hjälp, därför anser jag att det är en säker, kontrollerad och relevant källa. 



7. Källförteckning:
Internetsida:
Senait Bohlin, Cecilia Brunosson, Liza Greczanik, Magnus Johansson, Romantiken sidan 67, https://gleerupsportal.se/gbook/v3/index.php?id=57, Gleerups Portal lärobok, information hämtad 4/11/2015, uppdaterad 2015
Cecilia Göransson, Romantiken, http://www.kursnavet.se/kurser/svenskab_aso_uppdaterad/htm/modul3/03_04.htm, Svenska B, 2004 Centrum för flexibelt lärande & Åsö vuxengymnasium, uppdaterad 2010 E-Akademin 
http://www.alex.se/Alex/Lexicon.asp, Alex författarlexikon, Produktion: Grafi Technology
Walter Scott, https://sv.wikipedia.org/wiki/Walter_Scott, Wikipedia, uppdaterad 1 november 2015 kl. 15.34, hämtad 14 november.
Romantikens litteratur, Wikipedia, https://sv.wikipedia.org/wiki/Romantiken#Romantikens_litteratur, uppdaterad 22 november 2015 kl. 20.28, hämtad 30 november.

        Nationalencyklopedin,
        Walter Scott.
        http://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/lång/walter-scott
        (hämtad 2015-11-26)

        Nationalencyklopedin,
        romantik.
        http://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/lång/romantik
        (hämtad 2015-11-26)
      litteraturhistorien.se, Walter Scott och den historiske romanen, http://litteraturhistorien.se/walter-scott-och-den-historiska-romanen/, hämtad 26 november.
Sparknotes, Ivanhoe, http://www.sparknotes.com/lit/ivanhoe/context.html, hämtad 26 november.
Bilder:
Bok:
Scott, Walter (1991), Ivanhoe, Norstedts Förlag, Södertälje.
















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar