Translate

tisdag 22 september 2015

LEGO MINDSTORMS

Lego Mindstorm- Wilma och Kajsa

27/8-Vi började med att ladda ner programmet, vi strulade lite men till slut gick det. Vi började också med uppgift ett som gick ut på att jobba med ljud.

28/8-Vi gjorde klart steg 1 med ljudet. Sen gjorde vi en massa steg och vi hade lite problem men sen så kom vi på att det blev en ny fil för varje sak den ska göra och hur man döper dem. Vi har börjat komma igång och det känns som att det ändå kommer gå bra. 
Anledningen till att vi inte förstod var för vi hade fått lite luddiga instruktioner och hade absolut inte fått något berättat för oss.

2/9-Vi började med att göra nian, mitt block ett. Vi hade lite problem med den eftersom att vi tryckte på fel sak. Vi har börjat namnge alla kombinationer så att det blev lättare att hitta dem på roboten. Det blev lite problem på tian(parkeringsplats) också men Klara hjälpte oss och den var högre upp än den i bilden och om man tryckte på shift kunde man dra en järnväg. Vi gjorde också 11(upprepa ljud), 12(registrera ljud) och gjorde 13(ljudkontroll).

3/9-Vi startade med 14(registrera avstånd). Vår robot(6) är tydligen sönder och körde fram en cm med något av hjulen framförallt vänster på varje sak som vi provade. Evelina hjälpte oss med att koppla i alla sladdar rätt, efter att vi märkte att det ena uttaget gjorde en motor mycket trögare. När sladdarna var rätt gick 14 bra. Vi gjorde också 15 som var avståndskontroll och gick utan problem. Vi lyckades också med att registrera en mörk linje. Vi följde också en mörk linje, vilket i princip var problemfritt. 

4/9-Vår robot var byggd fel efter att 8C hade haft deras lektion och vi hade mycket problem med att bygga om den. Vi hade problem med nästa steg(18 registrera tryck) eftersom att den var byggd på ett konstigt sätt. Vi påbörjade 19(stötfångarsensor) men det gick inte pga att roboten hade problem. Till slut efter många misslyckade försök så kunde vi få den att funka en gång. Den resterande delen av lektionen gick åt till att försöka fixa vår robot. 

11/9-Vår låda hade inte tillräckligt med delar så vi fick ta 13 små ploppar som används till att sätta på saker från reservlådan. Vi lånade till slut Klara och Olles byggställning och gjorde klart 20(träffa röd boll). Vi påbörjade dessutom 21, hastighetskontroll. 

16/9-Vi gjorde steg 21 som är hastighetskontroll. Vi klarade också 22 som var reagera på avstånd.

17/9-Vi tog bort några delar från roboten som vi satte i lådan. Vi gick in på toan för att göra reagera på ljus(23). Vi gjorde också 24 dvs rotationssensor. Vi kom till 25/58 på nästa steg.

18/9-Vi började från steg 25 och gjorde klart det. Den rullade bara 4 varv och det var mycket jobb för lite belöning. Vi bestämde oss för att göra en egen där vi kör 5 dm, snurra ett varv och sist spela något ljud. Det tog två sekunder att köra 50 cm. Den behövde 720° för att svänga 360°. Sedan sa den good morning. Wilma ville öva på saker hon själv gjorde, medan jag ville fortsätta på paletten. Då särades vi, jag tyckte dessutom det var bra eftersom att jag inte hade fått lika mycket träning som Wilma, då hon gjorde nästan alla steg.

24/9- Vi jobbade på provuppgiften som Magnus hade gjort för att hjälpa oss att öva inför provet. Den första klarade vi rätt så enkelt och det var bara tre steg. Då gjorde Magnus några tillämpningar så den blev svårare. På vår robot behöver man skriva in ungefär dubbelt så många grader för att den ska svänga den önskade mängden. Vi hade stora problem med en uppgift men det var eftersom att ett steg fattades i programmeringen. 

25/9- Vi fick rita en egen bana, men vi valde en som Magnus tagit som exempel. Banan var rätt obestämd med längd och liknande, och det tog oss många försök att få svängarna rätt så att den körde rakt. Underlaget var inte heller särskilt lovanda, då den kanske halkade lite på marken och den inte är helt vågrätt med betongen i mellanrummet på golvet. Efter det gjorde vi en egen uppgift där vi skulle köra i en cirkel genom att svänga i bågar och sist spela något ljud. Det var svårt med att få en perfekt cirkel och att få den tillräckligt liten för att köra på den upphöjda delen vi gjorde så att den lättare kunde köra.

Andra tankar-
Något som var dåligt med detta arbetsområdet var att vi inte fick så mycket information. När vi började med arbetet så hade man hoppats på en liten genomgång av det vi ska komma att jobba med, men det fick vi inte. Vi hoppade bara rätt in i arbetet och förstod ingenting i början. Vi blev då tvungna att lista ut det mesta på egen hand.

Det var också extremt jobbigt att dela samma robot och delar med någon som inte var på samma ställe som oss. Vi ägnade en hel lektion till at bygga ihop en del som sedan nästa lektion var förstörd eftersom de behövde någon av delarna i vårt bygge. Då blev man irriterad och inte så motiverad att fortsätta. Man hade kunnat göra så att någon klass gjorde det på hösten, någon på vintern och någon på våren.

En annan sak som var jobbig var att vår robot inte alltid var laddad så när vi kom till lektionen hade vår robot inget batteri och det gick inte för oss att köra med vår egna robot. 


Jag tyckte att det var en bra idé att jobba med robotar men det fungerade inte riktigt lika bra. Det är bra att kunna programmera robotar och veta hur de funkar. Jag jobbade en del med robotar i USA också. Det var ändå ett hyfsat kul arbetsområde då man fick göra saker själv, även om det var frustrerande. Det är bättre att vi lär oss såhär än att vi sitter i klassrummet och går igenom hur de fungerar för att sedan skriva en text.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar