Translate

torsdag 17 mars 2016

FRAMSTÄLLNING AV ESTRAR


15 mars 2016
Laborant: Kajsa Hansson Willis                Medlaboranter: Klara och Olle

Frågeställning
Hur luktar de framställda estrarna?

Uppgift 
Uppgiften är att framställa estrar utifrån alkoholer och syror och identifiera deras lukter. 

Syfte
Syftet är att förstå vad en ester är och hur de görs. Även om hur man genomför en säker laboration och vad katalysatorer är.

Material 
3 markerade(1-3) provrör och 1 ställ
Bägare
Kristallationsskål
Skyddsutrustning: glasögon och förkläde
Syror: ättikssyra och smörsyra
Alkoholer: propanol och etanol


Utförande
Numrera provrören för att kunna hålla reda på vilket provrör som innehåller vilken blandning.
Häll i lika mycket ättiksyra som etanol, ca 1 cm av varje, i provrör ett*.
Häll i lika mycket ättiksyra som propanol, ca 1 cm av varje, i provrör två*.
Häll i lika mycket smörsyra som etanol, ca 1 cm i varje, i provrör tre.
Ställ de tre provrören i en bägare med hett vatten.
Efter några minuter ber ni läraren att droppa i koncentrerad svavelsyra, för att skynda på processen.
Efter ytterligare några minuter häller ni vätskan i en kristallationsskål med ljummet vatten.
Lukta och anteckna vad ni känner för doft.

Resultat
Provrör ett luktade som salubrin. Den första doften vi kände var ungefär som nagellack och aceton(nagellacksborttagning) fast det var mer parfymerat och inte alls lika starkt. Blandningen la sig i ett skikt över vattnet och blandade sig inte med det, så lukten kan ha varit extra stark. Eftersom att vi inte kände till lukten av salubrin, var vår lärare tvungen att informera oss om vad estern egentligen luktade som.
Provrör två skulle lukta ananas. Till en början med luktade det skumbanan, ättika och  gelégodis blandat med nagellack, men det luktade allt mer som ananas därefter. Den la sig också i ett skikt, men den luktade mycket starkare än den första och andra. Även på denna var läraren tvungen att informera oss om den egentliga lukten, då vi var inne på bananspåret.
Provrör tre luktade hallon. Det första man tänkte på var persika-godis och skumtomtar, men allteftersom vi luktade kände vi hallondoften. Den la sig också mestadels på toppen, men luktade inte lika starkt som någon av de föregående dofterna.



Slutsats 
Det framställdes väldigt starka dofter av alkoholerna och syrorna när det blandades med vatten, men utan det ljumna vattnet luktade de inte alls. De luktade inte nödvändigtvis gott som enskilda dofter, men efter att de suttit i labbet ett tag och blandat sig tyckte jag att det luktade gott, med undantag på smörsyran. Det finns ofta en väldig bredd i mängden estrar använda, och tillsammans bildar de en autentisk väldoftande lukt i kemiskt framställda föremål. I naturligt förekommande materia finns det alltid många estrar som har många syften, t ex smaken, lukten, och att skydda mot bakterier och mögel som syrorna gör. 
Trots att det här var en bra laboration finns det alltid förbättringar man kan göra och felkällor. I kemi är det alltid väldigt precist med mängder, det stod cirka en centimeter, men hade vi använt linjerade provrör hade vi kunnat komma närmare siffran och det hade blivit exakt lika mycket av varje. Det har kunnat ha betydelse i att alla estrar inte luktade exakt likadant och med större avvikelser har det kanske blivit en väldigt stor skillnad. Det är också svårt att få till ljummet vatten i exakt samma temperatur varje gång, och när vi sköljde ut kristallationsskålen, har lite av de tidigare estrarna kanske varit kvart, vilket har kunnat påverka estern till att få en doft lite mer som de andra, t ex doftade den första vi gjorde starkt av nagellack, och den andra hade en svag doft av nagellack. Trots att vi sköljde den väldigt grundligt, har lite kunnat kvarstå. Människor måste koppla dofter till någonting, vi hade inte doftat salubrin förut, så vi kunde inte identifiera den, vilket ledde till att vi inte fick det att stämma. Eftersom att det var våra händer som kom närmast i kontakt med de farliga och koncentrerade syrorna borde vi haft handskar på oss, mina händer luktade t ex smörsyra under en lång tid efter lektionen, trots att de inte rört vid syran. Mängden svavelsyra varierade också, det agerade som en katalysator, dvs något som snabbar på processen, det började bubbla mer när den tillsattes och det gick fortare. Alla luktade inte lika starkt, och mängden svavelsyra kan ha gjort så att det gick långsammare och inte hade tid att lukta lika starkt, vilket ledde till att vi inte kunde identifiera vissa lukter.

*Våran grupp numrerade fel och ettan och tvåan blev omvända.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar