Translate

fredag 18 september 2015

Träningsdagbok, reflektion och konditionsmål

Konditionsmål HT 2015
24/8 Min tid var 16:55 på Gunnesbo rundan. Till nästa gång jag ska se om jag uppnått mitt mål på Gunnesbo rundan vill jag ha förbättrat min tid med minst 20 sekunder till 16:35. Den 22/9 fick jag 15:19 på rundan.

Jag ska fortsätta att träna mycket och göra mitt bästa för att gå på alla handbolls träningar och göra mitt bästa. Jag ska försöka ta initiativ och springa på egen hand när jag kan och försöka slå mina mål. Jag ska springa Gunnesbo rundan minst en gång varannan vecka och försöka slå mitt rekord. Jag ska göra mitt bästa på idrotten och jag bör jogga långa sträckor på idrotten minst en gång. Jag ska också försöka jogga någon gång med min mamma och hålla hennes tempo. Jag ska springa bra om vi har jogging på träningar. 



Träningsdagbok HT 2015
24/8 Måndag: På idrotten sprang vi Gunnesbo rundan, jag och Wilma gjorde det på 16:55, jag tyckte att det var utmanande och jobbigt och vi gjorde hyfsat bra ifrån oss, speciellt eftersom att min kondition är lite försämrad efter att jag har varit i USA ett år och sommaren som varit. Jag gjorde också 80-100 benlyft på var ben och 50 med båda medan jag såg på film och jag kände att det var väldigt jobbigt i slutet. 
25/8 Tisdag: På tisdagar har jag handbollsträning. Vi värmde först upp och sen körde vi några övningar till exempel kontringar och lite match. Jag hoppade också 200 hopp med ett hopprep. Efter träningen sprang vi lite intervaller som var lite jobbiga men inte så att man blev riktigt andfådd. Jag körde också några dips i klassrummet på rasten, men inte särskilt många så det var inte så jobbigt. Jag gjorde också 50 situps efter träningen.
26/8 Onsdag: Jag hade tänkt springa Gunnesbo rundan och jag kom långt på den men sen sprang jag vilse och jag sprang till vänster där det stod Nöbbelöv som jag trodde Gunnesbo rundan gick på. Jag kom till Oscarshem genom en skog, sträckan blev mycket längre än vad jag hade tänkt mig och jag joggade långsammare eller gick snabbt på sträckor där jag inte kände igen mig. Jag blev trött efter joggingturen, men kunde nog ha pressat mig själv lite hårdare ibland men jag har svårt för att själv sätta tempot. Jag tog inte tiden på sträckan men den var nog rätt dålig på grund av att jag inte riktigt visste var jag sprang och jag ville inte komma vilse mer. Totalt blev det nog uppemot 4-5 km.
27/8 Torsdag: Mitt lag och F00 laget hade träning i två timmar. Vi hade styrketräning och sådant de första 40 minuterna med en speciell tränare. Sedan gjorde vårt lag några övningar på halvplan och till slut spelade vi en match mot dem som vi vann. Jag tyckte att det var någorlunda jobbigt men inte så jätte ansträngande. Jag fick dessutom ont i min vad när vi spelade matchen och kommer kanske inte att kunna träna fullt ut tills det blir bättre, men jag ska stretcha vaden mycket.
31/8 Måndag: På idrottslektionen på måndag jobbade vi med intervaller. Vi spelade kinesiska muren, det var inte särskilt jobbigt för mig, men jag tror att mina knän tog åt lite eftersom att det var många snabba stopp och finter. 
1/9 Tisdag: Vi hade handbolls träning som vanligt. Efteråt sprang vi lite intervaller vid beach handbollsplanen. Det var en jobbig träning. Det var också idrott och vi spelade frisbee.
2/9 Onsdag: Mitt lag hade målvaktsträning. Den var bara en timme, men vi hade mycket uppvärmning som var ansträngande.
3/9 Torsdag: Handbollsträning, först hade vi fys med Kent och sen spelade vi math mot 00:orna.
5/9 Lördag: Vi hade handbollsmatcher. De var jobbiga och på kvällen var jag extremt trött.
7/9 Måndag: På idrotten gick vi först igenom orientering, och resten av lektionen joggade vi. Det var jobbigt att jogga.
9/9 Onsdag: Vi hade fys träning med Kent, vi värmde upp länge och sedan körde vi olika styrkeövningar och sist lite kontringar. 
10/9 Torsdag: Handbollsträning 18:30-20:30, vi värmde upp i ungefär 5 minuter, efter att jag hade hoppat 150 hopp med ett hopprep, sedan körde vi passningar och skottövningar. Vi körde lite kombinationer sedan och sådant. Till slut körde vi match mot 00:orna i cirka en halvtimme. Jag tyckte att det var en bra träning. 
11/9 Lördag: Vi spelade tre handbollsmatcher. Det var rätt så jobbigt och jag stod i mål ungefär 1,5 matcher, det var svårt och alla lagen spelade med högt tempo så jag fick röra på mig mycket. Dessutom så värmde vi upp mycket.
12/9 Söndag: Vi spelade tre till matcher. De var lite mindre jobbiga och jag stod i mål ungefär hälften igen. Vi kom tvåa och vi rörde på oss mycket mellan matcher, speciellt innan finalen.
14/9 Måndag: Vi jobbade med bollspel med fötter på idrotten. De första övningarna var inte särskilt ansträngande, men när vi senare jobbade med få personer på helplan blev det mycket jobbigare att springa fram och tillbaka, jag tyckte att det var ett bra sätt att träna kondition, men man hade kunnat köra lite fler sporter.
15/9 Tisdag: Orientering i Skrylle, vi sprang mycket av streckan och jag sprang mer än Aisa. Vi sprang lite vilse några gånger så det blev bättre träning. Vi hittade alla kontroller dock, fast vi kom in bland de sista. Efter orientering hade jag träning, saken var nerdragen och det orsakade lite problem i början. Vi sprang och passade och joggade lite. Efter det hade vi lite styrketräning och liknande. Sedan blev det mest individuell skicklighet.
16/9 Onsdag: Handbollsträning i en timme, vi började med att hoppa tvåhundra hopp med ett hopprep, sedan lite stretching och styrketräning. Efter det spelade vi lite fotboll, vilket var lite jobbigt eftersom att vi bara var sex spelare på träningen och vi körde på helplan. Efter det körde vi mycket skott. Sist körde vi kontringar och långa utkast. 
17/9 Torsdag: Handbollsträning i två timmar, vi värmde upp mycket, sedan lite övningar md mycket skott där man inte tränade konditionen värst mycket, till slut spelade vi match mot 00:orna. Träningen var inte super jobbig förutom uppvärmningen, jag fick också ett skott i ansiktet.
21/9 Måndag: På idrotten jobbade vi på bollspel med händerna. Jag tyckte att det var kul, men kanske inte särskilt ansträngande. Vissa övningar var lite mer utmanande och man sprang mer, t ex där man inte fick studsa basketbollen.
22/9 Tisdag: På idrotten sprang vi Gunnesborundan, jag lyckades göra det på 15:19 vilket är fantastiskt bra. Jag blev otroligt trött och det höll i väldigt länge. Jag gjorde verkligen mitt bästa och tror inte jag kan förbättra min tid ytterligare. På eftermiddagen hade vi handbollsträning. Jag var utmattad och yr i stort sett hela träningen. Den var bra, men jag hade kunnat prestera bättre om det inte vore för joggingen. Efter att träningen var slut gick vi till gräsplätten bredvid beach handbollsplanen. Den bestod mest av intervaller men jag var redan slutkörd och det var extremt jobbigt. Jag fick ont i ryggen och mådde något illa när vi sprang i slutet.
23/9 Onsdag: Vi hade fysträning med en speciell tränare. Först hoppade jag och Klara 100 hopp var med hopprep. Sedan värmde vi upp, efter det körde vi olika övningar med stångar som var hyfsat krävande. Vi körde stationen sedan riktade mot styrka och vissa stationer var extremt krävande medan andra var rätt så lätta. Sist körde vi en tävling som inte var så svår.
24/9 Torsdag: Vi hade handbollsträning i två timmar. Först värmde vi upp i en stund med att passa och jogga med boll. Efter det körde vi skott. De var med Kent och 00 laget. Vi delade planen på hälften och körde en kombination som kallas Kristianstad. När det var lite mer än 50 minuter kvar spelade vi match mot F00 eftersom att vi hade tänkt spela en match mot Ankaret  men de ställde in på grund av sjukdom och skador. Vi spelade 2X25 eftersom att vi ville spela så matchlikt som möjligt. Det var bara två målvakter så jag fick spela hela matchen och det var rätt jobbigt. Vi vann 21-7 men matchen blev lite förkortad pga en skada som skedde på en 00 spelare. Det var en väldigt bra träning enligt mig.
27/9 Söndag: Vi spelade en match i Ystad som vi vann 31-21. Jag spelade halva och Aisa den andra halvan. Matchen tog på mycket av mina krafter och efteråt kände jag mig trött.
29/9 Tisdag: Vi hade träning, den var rätt så jobbig och jag hade ont i ryggen och kunde inte ta i helt. Efter träningen sprang vi Gunnesborundan, med en liten tillökning. Jag sprang med Aisa och vi var trötta och hade båda skador. Dessutom fick jag skoskav ungefär halvvägs. På slutet sprang jag lite före Aisa och jag fick 17:38, vilket inte är så bra men helt ok under förutsättningarna. 
30/9 Onsdag: Vi hade fysträning med Kent. Träningen var kort och intensiv. Vi hade stationerna igen, fast det var färre stationer och vi körde tre varv istället för tre gånger i rad på varje station. Det var de jobbigaste stationerna som fick stanna. På slutet hade vi en tävling som min grupp vann. Den gick ut på att man skulle skjuta ner koner från ett visst avstånd, men först behövde man springa en bana och när personen framför en hade skjutit fick man börja springa.
1/10 Torsdag: Vi hade träning tillsammans med F00. Det var mycket skott och till sist spelade vi en match mot dem som vi vann. Träningen var inte jobbig.
4/10 Söndag: Vi spelade match mot LUGI som vi förlorade 21-22 trots att vi ledde i princip hela matchen. Jag och Aisa spelade ungefär halva var.
5/10 Måndag: På idrotten fortsatte vi med dansen som faktiskt är jobbigare än det ser ut. Min grupp presenterade först och min taktkänsla är inte bra, men det gick ändå helt okej.
6/10 Tisdag: På grund av att jag har engelska på Katte kunde jag inte vara med på spinningen och gym passet. Efter att jag kom hem från Katedralskolan hade jag träning. Först värmde vi upp med tärningsboll, där ska man göra mål efter en viss mängd passningar, mitt lag vann. Sedan körde vi en bana där man först skulle springa mellan 6- och 9-meters linjen. Sedan hoppade  vi över några häckar, efter det sidled mellan koner och sist månsteg. Vi upprepade övningen fyra gånger. Efter det var det målvaktsuppvärmning, det var en ny övning som de hade gjort på Skånelags träningen. Sedan körde vi lite olika kontringsövningar. Efter det körde vi en liten match, där vi startade med 5 spelare på plan, sedan när någon vann blev det 4 spelare och sist 3 och 2. Mitt lag vann den övningen också. Efteråt joggade vi lite. Först sprang vi två lite längre varv runt fotbollsplanen vid Gunnebso övre. Efter det körde vi en kortare bana fyra gånger där vi sprang upp och ner för en backe. Sist körde vi intervaller runt målen som kallas "pytt i panna". Träningen var rätt jobbig och jag kände mig väldigt seg i benen. Det var ändå en rätt lugn träning bortsett från konditionsträningen i slutet.
8/10 Torsdag: På torsdagen hade vi den handbollsträning som kan bli min sista om vi inte skulle få ihop sju personer till vår styrelse. Vi värmde upp med tärningsboll och vi var väldigt många i lagen så man kunde egentligen inte göra så mycket. Efter tärningsbollen körde vi olika passövningar. Först passade vi bara med tre personer sedan passade vi och växlade då och då och efter det några andra. Efter det ställde vi upp och tre personer sprang och passade över planen och passade till några andra som sedan gjorde samma sak. Jag och Aisa gjorde det någon gång och sedan gick vi och stretchade. Efter det hade vi målvaktsuppvärmning och lite andra skott, framförallt från kanten. När vi hade haft skotträning ett tag bestämde vi oss för att spela match mot F00. Vi spelade inte särskilt bra och bollen blev oljig, men vi vann ändå. Efter matchen hade vi lite konditionsträning där vi började med att jogga till ena hörnet, sedan kutade vi tvärs över planen, joggade till andra hörnet och kutade tillbaka till där vi startade. Sedan gjorde F00 samma sak när vi vilade, vi upprepade övningen 5 gånger. Jag tycker att träningen mest var jobbig psykiskt, men även också lite fysiskt. 
11/10 Söndag: LUNDAGÅRD SKA INTE LÄGGA NER! Vi spelade en match mos Näsby som vi förlorade. Jag spelade hela matchen så det blev en väldigt bra träning för mig. Först värmde vi upp en rätt så lång stund och det kändes som om vi joggade mer än vanligt. Näsby har ett väldigt högt tempo så det blev ansträngande, och redan i halvek var jag trött, men jag fick stå hela matchen av någon anledning jag inte vet om. De var duktiga på att skjuta avstämt så fotarbete var viktigt och jag såg till hålla igång fötterna även när vi hade anfall. Det blev en väldigt bra träning för mig i och med att jag inte brukar stå hela matcher och jag jobbade väldigt hårt. Jag fick också väldigt ont i mitt vänstra ben under matchen och det gjorde bland annat att jag inte kunde delta på idrotten dagen efter och att det gör ont att springa och känns även liten när jag går.



Reflektionsfrågor:
Utvärdera målet för din tid på Gunnesborundan, dvs hur har din kondition påverkats under perioden, har din/a metoder fungerat, varför?
Första gången jag sprang Gunnesborundan fick jag 16:55. Den andra gången jag sprang fick jag 15:19. Mitt mål var att förbättra min tid med 20 sekunder till ungefär 16:35. Jag slog mitt mål med mer än minut vilket var väldigt bra. Min kondition hade förbättras väldigt mycket under perioden och min träning fungerade bra. Jag är nöjd med hur min kondition förbättrades.
Upplever du att du märkt en förbättring av din kondition på något mer sätt (du orkar mer) sedan v.35? På vilket/vilka sätt?
Min kondition har också förbättrats med handbollen och jag blir inte like trött när vi spelar match. När vi har sprungit med laget har det inte heller känts lika bedrövligt. 
Du har under 6-7 veckor fört träningsdagbok. Sammanfatta kortfattat hur du tränat på egen hand eller i din förening.
Jag har mestadels tränat handboll med mitt lag tre gånger i veckan. Jag har också tränat lite på egen hand men absolut inte lika frekvent som handbolls träningarna och de var inte lika intensiva heller. Vi har värmt upp och sedan lite skott och passningar och sist eventuellt spelat en internmatch eller mot F00 laget. På egen hand har jag tränat delvis kondition men också lite styrka.
Vad tycker du om att skriva träningsdagbok? Fördelar / nackdelar?
Jag tycker att det är bra att man får bättre koll på hur ofta och vad man tränar. Man blir också lite mer driven att träna oftare och springa lite snabbare. Jag tyckte också att den var bra i aspekten att man får öva lite på att reflektera på vad man gör och varför man gör det, och då blir det kanske lite lättare att själv skapa träningspass. Det tog dock rätt mycket tid och det är lite svårt att komma ihåg exakt vad man gjorde, speciellt om man glömde skriva direkt efter passet. Om man inte tränar så mycket kan man känna sig dålig eftersom det inte står särskilt mycelet i boken och eftersom att det ligger ute på bloggen kan vem som helst se vad man har skrivit och vilka tider man fick när vi sprang Gunnesborundan. Jag tycker att det är lite jobbigt att skriva träningsdagbok, men att det finns mycket positivt med det också.
 Har du under dessa veckor förändrat din egen träning? Varför? Varför inte?
När vi precis hade fått uppgiften kände jag mig mer motiverad och ville springa löpturer regelbundet. I början gjorde jag det, men efter ett tag hade jag ingen tid till det och det började bli kallt så jag satt hellre hemma och gjorde t ex läxor med min tid. Det är också svårt att komma ihåg att göra sådant och få igång motivationen. Jag blev också mindre motiverad när jag sprang vilse på rundan. Jag gjorde lite kortare träningar som kanske 10 situps lite oftare, men jag skrev inte ner de träningspassen. Min handbollsträning är i stort sett samma och den har inte ändrats med tidens gång. 
Vilka fördelar i vardagen har du om du är vältränad och har god kondition?
Om man är vältränad löper man inte lika stor risk att få hjärtsjukdomar eller t ex diabetes och lungcancer. Sådana personer lever i genomsnitt längre. Vältränade människor med god kondition har oftast inte viktproblem heller och ens metabolism förbättras om man har en god kondition. De orkar dessutom mycket mer och skelettet blir starkare. Det är mer attraktivt i dagens samhälle att ha muskler istället för fett och det är lättare att få en partner. Det är ofta mer hälsosamt för naturen med vältränade personer eftersom att de kanske väljer att gå/springa/cykla istället för att ta bilen eller kollektivtransport, som avger avgaser och skadar ozonlagret som leder till växthuseffekten och att jorden blir skadad. Hjärnan blir också mer effektiv eftersom att kopplingarna blir bättre och man kan koncentrera sig bättre. När man motionerar ökar dessutom blodflödet till hjärnan så att man kan tänka bättre eftersom att muskeln får mer syre. Att motionera frigör också substanser som gör att man blir gladare och mindre stressad. Om man är vältränad åldras man långsammare också. Ens sexliv kan förbättras om man är vältränad eftersom att man blir bättre på att röra sig och orkar mer. Om man spelar en sport blir ens prestationsförmåga bättre och man orkar mer och kan ge mer.
Tror du att du kommer att fortsätta med att träna din kondition fortsättningsvis? Varför? Varför inte?
Jag kommer behöva fortsätta träna min kondition eftersom att jag spelar handboll vilket är en väldigt konditionskrävande sport, även för en målvakt. Vi kommer att ha konditionsträning varje tisdag i ungefär en halvtimme och träningarna är rätt intensiva. 
Utvärdera hela arbetsområdet, dvs konditionsträningen, orienteringen, lagspelen.

Vi har haft ett konditionstema där målet var att förbättra konditionen. Vi har gjort detta på varierande sätt. Vi har sprungit Gunnesborundan några gånger, men det blir väldigt tråkigt att göra det varje lektion och det känns väldigt krävande, speciellt när mitt lag har en träning senare på dagen. Att springa rundan är ändå ett väldigt effektivt tillvägagångssätt. För att göra lektionen roligare har det vävts in olika lekar, t ex bollspel med fel bollar och kinesiska muren. De lekarna var mycket roligare enligt mig eftersom att man inte tänker så mycket på att konditionen förbättras även om det kanske inte är lika bra som att springa. Jag tycker att det är bra att ha ett konditionstema eftersom att många inte tycker om att träna sin kondition på egen hand. Jag tycker att orienteringen passar in bra i det här temat, men jag tycker personligen inte om orientering även om jag hade kul med Aisa. Jag tycker att det här temat gick bra för mig, speciellt efter att min kondition blev försämrad under mitt år i USA. En anledning till att min kondition förbättrades så mycket som den gjorde är nog att vi har rätt intensiva träningspass fokuserat på konditionen som vi började med lite innan det här temat startade. Jag tror nog att de de flestas kondition har förbättrats, en av anledningarna är att vår träning inte varit lika bra under lovet eftersom att många sporter tar pauser och skolidrotten upphör. Jag tyckte att det var ett bra, men jobbigt tema som hjälper väldigt mycket. Vi hade nog kunnat jobba med lite teori och hälsa så att man förstår varför man ska träna kondition istället för att bara ha en fråga på reflektionen och vi hade nog också kunnat orientera på Gunesbo/Nöbbelöv en gång innan i Skrylle så att vi känner oss lite mer redo för det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar