Translate

torsdag 14 januari 2021

Färdlektyr novellanalys

 

Litteraturvetenskaplig novellanalys

 

Bwatse, ur novellen Älskande människor, och Mattias, från Den utsatte är protagonisterna i respektive novell. De är båda pojkar, Bwatse är fjorton år och det framgår som att Mattias går på högstadiet, vilket inte gör honom särskilt mycket äldre än Bwatse. Protagonisterna beter sig däremot som att de är äldre än vad de är, och gör saker barn inte borde göra. Bwatse är tex barnsoldat och får i uppdrag att dräpa en man, och planerar dessutom ett sexuellt övergrepp på kvinnan som också satt i bilen. Mattias sysslar med mobbing, vilket han själv mår dåligt av, och vill misshandla en klasskamrat bara för att ha något att göra. En skillnad på karaktärerna är att Mattias vet att det han gör är fel och mår själv dåligt av det, medan Bwatse tror att han gör rätt och att de han kämpar emot är onda, vilket målgruppen till denna novell oftast inte håller med om. Mattias måste också dölja sin verksamhet från sina föräldrar, när Bwatse skryter om sina handlingar och blir befordrad till gruppbefäl. Dessa protagonister är inga stereotypiska karaktärer, då de inte enligt läsaren begår bra handlingar och man vill inte hjälpa dem gå längre med sina handlingar, utan man vill istället att de ska sluta med vad de gör och inse att det är skadligt för både de själva och andra. Älskande människor berättas genom tredje person, det vill säga att det som händer observeras och skrivs ned, men det skrevs även en och annan tillbakablick. Även Den utsatte berättas i tredje person, vilket innebär att man får se det utifrån men ändå följa med och se det genom protagonistens synvinkel.

 

Jonas Hassen Khemiri avslutar Spöket Milton genom citatet ”Snart kommer en av oss vara historia”, vilket jag anser vara ett bra och genomtänkt slut eftersom att det knyter tillbaka på en del av handlingen där ”Du” berättar om Miltons typiska drag. Den delen avslöjar också att Milton inte har förändrats helt och hållet från den tiden, då han fortfarande har samma inställning till deras förhållande och vad som bör ske härnäst, men den följer den dramaturgiska kurvan då handlingen planas ut efter att hans identitet inte reveleras. Tjejen av John Ajvide Lindqvist har ett slut som inte alls stämmer överens med den dramaturgiska kurvan eftersom att den inte har ett utplanat slut, utan det är efter novellens slut som det mest intressanta händer, och innan dess har det bara handlat om ett lyckligt par, vilket varken följer upptrappningen av den dramaturgiska kurvan eller slutet.

 

Stockholm är en novell med utmärkande stil. Texten präglas av många metaforer, bildspråk och det förekommer flertalet anknytningar till verkligheten. Det betyder att man måste ha väldigt mycket kontext för att kunna förstå novellen, vilket gör det svårare för läsaren, och målgruppen för Färdlektyr är just gymnasieelever, som oftast inte vet lika mycket om tex Lady Diana som äldre personer. Bildspråket i texten gör också att man måste stanna och tänka till vad texten vill berätta. När de flesta läser ”Att än en gång få vara kalibrerad med universums urmoln, att vaggas hållen av abyssaldrömmens starka stänglar där alla språk ännu är möjliga och kan växlas in mot kärlek.” behöver de tänka till en stund på vad som menas med det. När läsningen går långsammare än vanligt kan den upplevas som trög, men det är också så man ser till att verkligen förstå texten och dess budskap, vilket är det man lär sig mest av.

 

Med tema menas textens budskap på ett djupare plan, dvs vad texten vill lära läsaren. Motivet i en berättelse är en fast situation som oberoende av tid och rum kommer kunna upprepas. I Honey är motivet att förlora sin närmaste vän och att känslan att man inte passar in. Både Duell i sal 17 och Älskande människor har likartade teman, bland annat barns utsatthet och att alltid finnas där för sina ”syskon”, vilket gestaltas genom att både duellmannen och andra elever misshandlar elever på skolan, samt att han gör det av kärlek till sin bror, Wilhelm, och genom att Bwatse är en barnsoldat till att börja med och han gör det han gör för brödraskapet inom gerillan.

 

I Helkväll är innehållet väldigt starkt kopplat till grupptryck och rädsla att förlora något viktigt. Novellen handlar om Jocke, som vill ha kvar sina vänner men samtidigt känner att de inte beter sig på ett okej vis när de är påverkade. Han påverkas väldigt mycket av grupptryck, vilket får honom att göra oacceptabla gärningar, vilket är något väldigt många har känt någon gång, men han har en rädsla för att förlora sina vänner om han står upp för sig själv.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar