Translate

torsdag 18 maj 2017

Idrottsreflektion

Berätta om något som du lärt under din ”idrottstid” på Gunnesboskolan! Är det någon speciell förmåga du tycker att du utvecklat? Vad har varit det bästa/roligaste med idrottsundervisningen? Vad tycker du har saknats i idrottsundervisningen? Motivera! Finns det något som kunde gjorts annorlunda? Hur? Tips till Ylva! Är det något du lärt dig som du känner att du kommer att ha nytta av i framtiden? Hur ser din idrottsframtid ut? Varför tror du att ämnet Idrott och hälsa är obligatoriskt i den svenska skolan? Argument för obligatorisk idrottsundervisning. Motargument?


Något jag lärt mig och blivit väldigt mycket bättre på under min tid på Gunnesboskolan är orientering. Innan jag började på Gunnesboskolan hade jag visserligen orienterat förut, men jag visste inte riktigt vad jag gjorde när man orienterade. När vi orienterade i åttan var jag inte heller supersäker och detta med en kombination med att vara med Aisa ledde till en väldigt kul tur, men ingen särskilt snabb orientering även om vi lyckades hitta alla kontroller. Dock i nian hade vi fått mycket förberedelser och jag förstod hur man skulle göra, så jag och Frederika lyckades köra på bra och hitta alla kontroller. Jag har även blivit mycket bättre på dans och dylikt. Det är mestadels på grund av dansen vi gjorde, då man kunde specialisera sig på att skapa en dans och sedan fick tid till att lära sig den bra och man kunde även hjälpa varandra med det. Jag tycker att det roligaste med idrotten har varit att hålla i en egen lektion. Det var kul att själv få bestämma vad man skulle kunna göra och hitta på lite kul saker som man kanske inte gjort på länge. Dessutom fick man ta ansvar över alla och prova på att vara lärare i en lektion. Det var även kul att prova på alla andras lektioner och se vad de hittat på. Eftersom att man själv vill hålla i en kul lektion som är omtyckt av alla så blir det oftast kul och annorlunda aktiviteter som genomförs, vilket gör idrottslektionerna väldigt kul. Jag anser att det hade varit kul att prova på lite olika sporter, t ex som vi nu ska göra med den amerikanska fotbollen. Det hade varit väldigt kul att få prova på så många olika och annorlunda sporter som möjligt. Något jag lärt mig på idrotten är att få bra idrottsvanor och lära sig mycket om säkerhet när man idrottar, vilket är viktigt då jag ofta går på gym och spelar handboll. Jag har också lärt mig mer om att vila kroppen och att inte överbelasta, vilket även det är viktigt. Min idrottsframtid kommer nog mest bestå av handboll och gym, då jag tränar handboll vilket jag hade tänkt göra så länge som jag tycker att det är kul och har tid för det. Jag hade även tänkt fortsätta att gå på gym, även efter att jag slutat på handboll då det är bra träning och jag tycker att det är kul. I framtiden kommer jag också troligtvis börja löpa mer utomhus, framförallt efter att jag slutat på handbollen och inte får motion från det hållet. För att jag ska kunna tänka behöver jag också få en viss dos träning, så om jag inte får det från handbollen måste jag kompensera på andra håll. På gymnasiet kommer jag också läsa idrott och hälsa i tvåan, så då får man också en del träning. Anledningen till att idrott och hälsa är obligatorisk i Sverige till och med gymnasiet är för att barn ska röra på sig mycket och göra det till en vana, så att de fortsätter röra på sig även efter skolan. Barn numera rör sig alldeles för lite och det finns allt fler överviktiga barn, skolidrotten är en form av träning som når alla, då vissa inte har tid eller råd med att idrotta utanför skolan, så man kan ha en obligatorisk träning i skolan så att alla barn får röra på sig oavsett förutsättningar.  Det är också bevisat att motion ökar studieresultatet, så det är dessutom en metod för att få upp resultaten hos elever i Sverige. För barn i skolåldern kan det också vara utmanande att sitta still i skolbänken fem dagar i veckan, och skolidrotten är ett sätt att få röra på sig lite under skolveckan. Att prova på idrotter i skolan är också ett sätt att få igång idrottande utanför skolan, då man i en trygg miljö för prova på diverse sporter, och man kanske faller för någon som man vill göra utanför skolan. Man lär sig också viktiga koncept i livet som t ex fair play och samarbete under idrottslektionerna som är viktiga kunskaper att ta med sig in i arbetslivet. Att inte ha idrott kan bli väldigt kostsamt eftersom att vi blir allt ohälsosammare, vilket betyder att färre kan arbeta på grund av sjukdomar som ofta drabbar de med bristande motion och sjukvården kostar väldigt mycket och belastar staten väldigt mycket om många måste ta del av den. Det förekommer dock motargument till en obligatorisk skolidrott. Ett av motargumenten är att det kan förstöra för mer teoretiskt lagda, då idrott är ett ämne som de flesta teoretiskt lagda inte ha kommer ha någon nytta av i arbetslivet, och då ska det inte ha möjligheten att förstöra för en. Speciellt på gymnasiet är det viktigt att få godkänt i idrott eftersom att man inte kan ta studenten annars, då idrott är ett av de gymnasiegemensamma ämnen som måste ingå i ens meritvärde för att få en examen därifrån. Idrott kan ses som ett ämne som inte har särskilt mycket att göra med ens valda linje och kan ses som ett ångestladdat ämne många avskyr. Dessutom är det frivilligt att gå på gymnasiet, och det kan få folk att inte vilja gå på gymnasiet, då man slipper idrotten om man väljer bort idrotten.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar