Translate

tisdag 30 augusti 2016

Svenskaläxa v.35

 I skolan övar vi läsning, både att följa med i högläsningen och egen läsning. Det är bra att öva båda, då man får det läst samtidigt som man själv ser det och får läsa det på egen hand och mer i sitt eget tempo. Under varje svenska lektion får vi öva på en av de metoderna eller båda.

 Under andra lektioner, som t ex NO och SO får vi öva på att läsa saker och sen bland annat skriva om det eller öva inför prov. En SO-läxa vi har är att vi ska ta en nyhet som vi omformulerar och redovisar inför klassen. Då måste man läsa och hitta efter en bra nyhet. Vi läser något på de allra flesta lektionerna, plus att vi har läxor så vi gör det relativt ofta.

 Ibland ifall jag inte kan somna brukar jag läsa en bok eller någonting för att trötta ut mig själv. Det händer någon dag i veckan och är bra träning på att läsa.

 Det är viktigt att få i sig tillräckligt med energi för att orka med hela dagen och kunna prestera sitt allra bästa. Jag brukar äta frukost varje morgon, ofta någon macka och juice i alla fall på vardagar. På helger blir det ibland mer brunch eller bara lunch. När jag vaknar är jag för det mesta väldigt hungrig, så jag skulle aldrig klara av att hoppa över frukosten.

1 kommentar: