Translate

onsdag 10 maj 2017

Sidan 63 frågor(1,8 och 11)

1.Hur, när och varför bildades FN?

Förenta Nationerna (FN) bildades år 1945 och härstammar från det andra världskriget. Efter förstörelsen från kriget som försämrat samhället enormt mycket så kände man att man ville ha en långvarig fred, precis som man tidigare känt efter många krig, som t ex första världskriget och under tidigt artonhundratal efter bland annat franska revolutionen och Napoleons tid som Frankrikes härskare. Då löste man det genom Nationernas Förbund, som FN i grunden kommer från, och genom Wienkongressen, som var en kongress för att skipa maktbalans i Europa för att undvika krig. Nationernas Förbund (NF) grundades år 1920, det vill säga efter första världskriget, för att hantera internationella konflikter, det vill säga förhindra att konflikter bryter ut som leder till storskaliga krig. Nationernas förbund var ett av kraven från USA:s sida då de ville ha en organisation som skulle övervaka freden och se till att den höll, USA trodde även att fler konflikter skulle ske om man slog tillbaka för hårt på Tyskland, USA var även en av de minst drabbade länderna av kriget, så de hade inte lika mycket incitament att straffa Tyskland hårt, medan det i Frankrike rådde mansbrist i många år efter kriget. Nationernas Förbund fanns till som en mellanstatlig organisation som länderna kunde gå med, men vissa länder, som Tyskland, förbjöds till att göra det då delegaterna på slottet i Versailles, där freden skipades, ansåg att de redan skapat tillräckligt med konflikter. Det ogillades av det tyska folket då de inte ansåg sig själva vara skurkarna i situationen eller att de förlorat kriget. Andra stormakter valde att inte gå med i förbundet, som t ex USA trots att det var deras villkor att skapa förbundet. Det amerikanska folket röstade dock ner förslaget att gå med i förbundet, så det blev inte av, och det försvagade Nationernas Förbund en hel del. Det som ledde NF i förfall var att NF aldrig hade någon riktig makt att få länder att göra vad NF ansåg vara rätt, utan kunde bara rekommendera ledare till bland annat sanktioner och militanta gärningar, vilket var en oerhört stor nackdel eftersom att de inte fick någon makt till att utföra sitt uppdrag annat än regeringars välvilja. På så sätt kunde det andra världskriget ske trots att NF arbetade emot det. Även om det fanns många brister med nationernas förbund, lyckades organisationen hålla freden i 20 år tills Hitler startade ett nästföljande världskrig. Förutom att hålla freden internationellt hjälpte NF till när Åland ville tillhöra Sverige istället för Finland. NF var bra som en relativt oberoende organisation i frågor som berörde fler än ett land och kunde på så sett bidra till en bättre värld och var ändå ett tillskott som hjälpte till lite, även om det fortfarande utbröt ett ännu större krig. Självklart var de högst besittande medlemmarna i NF från före detta entent-nationer, så den var inte helt oberoende, vilket var en stor nackdel för länder som inte tillhörde den alliansen då de som skulle kontrollera freden och ta många beslut kom många från ett område. Hursomhelst fanns det även en massa representanter från många andra olika länder, så det blev det närmaste man kan komma till oberoende under den tidsperioden. Efter Tysklands andra fall 1946 upplöstes NF och i dess plats bildades det starkare och mer förenade FN, så idag är NF mer känt som FN (Förenta Nationerna) och fortsätter fortfarande att bevara fred och höja levnadsstandarder runt om i världen, med t ex barnkonventionen. Det liknar även Wienkongressen, som var det som kom och hända efter Napoleons fall. Det var en fredskonferens för kungar och stora politiker i Europa, de samlades i Wien, därav namnet Wienkongressen. Den pågick nästan i ett år och de försökte komma på sätt att undvika krig på dagarna och på kvällarna dansade de med sina fruar. Där bestämde de hur gränserna i Europa skulle se ut för att en nation inte skulle bli större än alla andra. De skulle fixa en fred och ordna upp oredan. Under den perioden kom det till känna att Napoleon hade lämnat Elba. Efter att de på nytt hade besegrat Napoleon kunde de återigen kämpa för sitt mål, som var en maktbalans i Europa. De lyckades med sitt mål och det tog 100 år för Europa att komma i stora krig igen. Det var 1814 som arbetet med Wienkongressen påbörjades. FN var ett initiativ från segrarmakterna i andra världskriget och är en mellanstatlig organisation. De flesta länderna i världen är med i FN, men det finns även ett säkerhetsråd där de fem viktigaste vinnande länderna sitter permanent och har veto-rätt i alla beslut, det vill säga att de kan upphäva alla ärenden på eget initiativ i alla säkerhetsrådets ärende, även om de har alla andra nationer emot sig. Det finns alltid 15 länder med i säkerhetsrådet, och fem nya väljs varje år och de har en mandatperiod på två år, Sverige sitter bland annat för nuvarande i säkerhetsrådet mellan första januari 2017 och sista december 2018. FN är alltså en organisation som finns till för att främja mänskliga rättigheter genom deklarationer, som t ex barnkonventionen och folkrätten, och undvika framtida konflikter, som skapades efter andra världskriget av segrarmakterna för att ha en stabil och långvarande fred i hela världen.


8.Resonera kring vilka fördelar en frivilligorganisation som arbetar för de mänskliga rättigheterna (t.ex. Röda Korset) kan ha jämfört med en mellanstatlig organisation (t.ex. FN) när det gäller att nå ut och vara effektiv.

Jag anser att de mellanstatliga organisationerna (IGO) oftast har mer inflytelse och makt än de organisationer som baseras på frivilligas hjälp (NGO). Det är framförallt på grund av att de mellanstatliga har mer makt i samhället och mer substans bakom det de kräver, ett exempel på det är att de mellanstatliga kan ingripa militärt om så krävs utan att de ses som en militant grupp som vill ta över världen. På grund av det har det de enklare att få igenom det de vill och är ofta mer effektiva än frivilligorganisationer som måste få igenom saker med de medel de har. IGO är ett samarbete mellan flera länder, och om det ingår mäktiga länder i samarbetet får de väldigt mycket att säga till om, dessutom kan de samarbeta med ännu fler länder så att en väldigt stor del av världens alla länder är på samma sida om något och kan samarbeta för att arbeta för mänskliga rättigheter världen om. Däremot finns det ingenting som hindrar NGO att samarbeta med andra NGO eller även IGO, men de har inte samma hävstång i samhället och får inte lika mycket inflytelse som om det vore en grupp backad av ett mäktigt land. Oftast har även de mellanstatliga organisationerna mer resurser som de inte behöver jobba för att få in på samma sätt, då de får bidrag av nationerna som är med, dock finns det ofta delar som täcks av frivilliga bidrag hos många mellanstatliga organisationer. Frivilligorganisationer måste dock ofta arbeta hårt för att få in tillräckligt med resurser för att bedriva all verksamhet de vill, och det kan även kosta en del att få in ett kontinuerligt flöde att använda sig av till ändamålen. De måste då också se till att vara attraktiva och måste se till att göra sådant andra vill ta del av, även om det inte är det mest effektiva, men de behöver pengar, prylar och volontärer. På så sätt får de mellanstatliga en fördel då de inte måste bekosta reklam och kampanjer utan allt kan gå till ändamålet, där de i högre grad kan fokusera på det som ger högst effekt, vilket förstärker påverkan och gör IGO lite mer effektivt än annars. De mellanstatliga har ofta många nationer bakom sig som skyddar det organisationen gör, vilket gör att de är väldigt starka grupper i samhället som kan få mycket gjort och många mindre länder finner det svårt att säga emot kraven från en mäktig organisation. Även om det finns frivilligorganisationer som är väldigt stora och samlat på sig lite makt i samhället, så har de överlag inte en lika stor hävstång i samhället som IGO, då de inte kan hota med lika mycket. Det är ofta även fler parter involverade i de mellanstatligas ärenden, så de kan uppnå mer med alla parterna och det är enklare att specialisera sig på något specifikt. Dock så förekommer det olika fördelar med frivilligorganisationerna gentemot de mellanstatliga. En av fördelarna med NGO är att de kan rikta in sig på vad som helst och det de tycker är mest problematiskt, då de till skillnad från IGO inte måste upprätthålla en diplomati att följa och inte har lika hårda tyglar. Till exempel öronmärks ofta pengarna som mellanstatliga organisationer får, vilket betyder att pengarna ska gå till något specifikt, det ger organisationerna mindre frihet att göra vad de anser vara bäst. De kan då också skifta mer vad de gör och har själva mer makt till att göra vad de vill, då mellanstatliga har väldigt många nationer som ska tycka att det de gör är bra. På så sätt är det inte lika lätt att stoppa dem och de har mer frihet med att göra vad de vill. Dock behöver även frivilligorganisationer upprätthålla en image som får folk att vilja hjälpa till genom att donera och måste därför göra saker som är attraktivt för människor som vill bidra, även om det inte är det mest effektiva tillvägagångssättet. NGO har det lättare att nå ut längre då de kan arbeta mer med en specifik uppgift som de kan ägna alla sina resurser på, och då se till att det blir fixat på ett bra sätt och kan vara på en mer jordnära nivå. IGO kan inte vara lika ingående i sitt arbete då de ofta har väldigt mycket mer att fokusera på och måste skifta hela tiden då nya problem uppstår som man måste ta itu med, och då blir det svårare att nå ut till alla och att finnas där för de drabbade, som volontärer för en NGO kan göra mer. De kan då nå platser som mellanstatliga inte kan och nå ut till fler personer. Den kunskapen kan sedan NGO förmedla till mellanstatliga organisationer och föra med sig kunskap, så att t ex mellanstatliga vet vilka länder som bryter mot mänskliga rättigheter där de behöver ingripa, så dessa upplevelser från fältet kan bidra mycket och förenkla uppgiften för mellanstatliga organisationer. Även NGO kan få bistånd från olika nationer, t ex går mycket av Sveriges bistånd för mänskliga rättigheter till frivilligorganisationer. Dessutom är det lättare att få ut civila människor i NGO då det ofta finns väldigt många volontärer, och det är oftast personer som är passionerade och brinner för mänskliga rättigheter som blir volontärer, och de hade förmodligen fått det svårare att bli volontärer utan NGO. Det är alltså enklare för privatpersoner och diverse företag att donera pengar, prylar och tid till organisationer som består av frivilliga och på så sätt lättare för dem att nå ut till omvärlden och hjälpa till.


11.Hur kränks mänskliga rättigheter i diktaturer respektive demokratier? Besvara frågan genom att välja och jämföra två specifika länder, en diktatur och en demokrati.
Om man ser det från internationellt perspektiv finns det ett samband mellan länder som är demokratiska och länder som främjar mänskliga rättigheter. Dock kan det också förekomma att demokratiskt styrda länder bryter mot fler mänskliga rättigheter än diktaturer. I en diktatur kan det vara så att man har en ledare som är väldigt mån om mänskliga rättigheter och kan på egen hand verkställa landet så att så få som möjligt bryts mot, då den har väldigt mycket makt att styra landet som den kan göra bra saker för invånarna med. Hade det istället varit en demokrati hade det varit mycket svårare att genomgå förändringar då det är så många parter involverade och man måste gå igenom alla vilket tar väldigt mycket tid, och kan dessutom vara kostsamt. Det är även enklare att hålla sig till sin ideologi, speciellt om den är bra, då man inte tar in lika många influenser från omvärlden. Det är även så att folket inte kan rösta och då röstar för sitt eget bästa, oavsett om det är vad som är bäst för landet. Istället kan en klok och välinformerad person fatta beslut som är bäst för landet och dess invånare. Dessutom blir det inga problem med missnöjesröster och mutor, som gör att fel person får makten och förstör landet. Diverse konflikter kan även hanteras fortare och på ett mindre smärtsamt sätt, då diktatorn enkelt kan fatta bra beslut på egen hand med hjälp av rådgivare, där det i en demokrati skulle ta oerhört lång tid och folket vet inte alltid bäst. Det är även enklare för en diktator att satsa på långvariga projekt då man inte byts ut mot så att en ny ledare med nya idéer och värderingar tar över med sina nya projekt som man inte hinner klart under sin mandatperiod, och då kan inga långsiktigt gynnsamma projekt bedrivas vilket kan göra så att nationen går miste om mycket. Dock kan man råka ut för en tyrann i en diktatur som sitter vid makten väldigt länge och lyckas försämra landet för majoriteten av invånarna eller enskilda grupper som ledaren föraktar, vilket kan få enorma konsekvenser som lever kvar i landet länge efter att ledaren försvunnit. Oftast har diktaturen mindre kontakt med omvärlden än demokratier vilket kan leda till många negativa konsekvenser, då man får mindre hjälp under kriser och hjälper inte till med att sprida teknik och kunskap. Diktaturer saknar även granskning av sitt styre, vilket betyder att de kan göra mycket som inte folket vet om eller hade uppskattat, och de behöver inte försvara sina handlingar mot folket, vilket man måste i en fungerande demokrati om ledarna gjort något dåligt. Ett exempel på en diktatur som bryter mot väldigt många mänskliga rättigheter är Nordkorea, även om staten rent formellt heter Demokratiska folkrepubliken Korea. Nordkorea är en stat som endast har ett parti och oavsett vem som röstas fram så blir det Kim Jong-un som styr landet. Den första artikeln påstår att alla föds fria och med lika värde, och det gäller inte alls i Nordkorea, där spelar det väldigt stor roll i vilken familj man föds för sitt mänskliga värde, och alla föds inte heller fria då man kan straffas i flera generationer ifall någon besläktad med en begår ett brott, och då kan även ens barn och barnbarn föras till arbetsläger även om de inte gjort något fel. De som föds i Nordkorea har inte nödvändigtvis rätt till liv, frihet och personlig säkerhet, då man bland annat straffas väldigt hårt och straffet förs vidare till ens släkt, det förekommer dödsstraff, och man har ingen rätt att lämna landet om man så vill vilket strider mot många av de mänskliga rättigheterna, som t ex artikel 13 och 3. Nordkorea hävdar att de har yttrandefrihet, men de flesta ser detta som en lögn, och det råder en rätt omfattande censur i Nordkorea, och bryter man mot den finns en risk att man hamnar i fängelse eller blir straffad med döden, vilket strider mot de mänskliga rättigheterna då man ska ha både åsiktsfrihet och yttrandefrihet. Man använder sig även av tortyr i Nordkorea, främst i form av skendränkningar där man ger någon illusionen av att de dränks och att hänga folk upp och ner. Ofta är det de som flytt landet men sedan tvingats tillbaka av diverse anledningar som utsätts för tortyr. Tvångsaborter är ett annat sätt Nordkorea kränker de mänskliga rättigheterna, då man ibland tvingar nordkoreanska kvinnor att göra abort när fadern är från ett annat land än Nordkorea. Om man ställs inför rätta i Nordkorea får man ingen regelrätt rättegång, utan man får en dom av säkerhetsministeriet, som ofta är väldigt orättvis och överdriven. Att Nordkorea bedriver en politik där de ska vara ett självförsörjande land har vid tillfällen stridit mot de mänskliga rättigheterna, då det under 1990-talet ledde till att folket svalt, då skördarna blev väldigt små, och regeringen vägrade importera mat så folket fick istället äta gräs, och det strider mot artikel 25 där man har rätt att leva under en tillräcklig levnadsstandard som bland annat inkluderar mat. Även idag råder det en viss matbrist och priserna är väldigt höga, så Nordkorea måste fortfarande göra insatser för att klara av att uppnå denna mänskliga rättighet för sina invånare. Hade Nordkorea använt sina resurser till att hjälpa folket hade landet inte stridit mot lika många mänskliga rättigheter, men istället går resurserna till landets armé och till diktatorn, Kim Jong-un. Kvinnor missgynnas även i det nordkoreanska samhället och besitter knappt några högre poster i samhället. Även om Nordkorea bryter mot vissa mänskliga rättigheter som inte andra diktaturer gör, så finns det några stycken som alla diktaturer bryter mot, som till exempel artikel 29, som bland annat säger att man ska ha ett demokratiskt samhälle, och artikel 21 som också anger hur ett lands ledare ska väljas. Sverige är en demokrati som kränker väldigt mycket färre mänskliga rättigheter än vad Nordkorea gör, men det betyder inte att Sverige är en helt oskyldig stat. Dock så bryts inte de angående hur ett land styrs och demokrati. En sak som FN kritiserar är att Sverige har en bristande sjukvård för papperslösa som ses som diskriminering då den inte är avgiftsfri för papperslösa och det är ett hinder för dem. Andra saker som kritiseras av FN angående de mänskliga rättigheterna är det gått bättre för rasistiska partier i valen på senare tid, och det då sår frön för mer diskriminering i framtiden och att fler människor tycker att diskriminering är bra och acceptabelt. FN kritiserar även att det blir allt färre utredningar om hatbrott, och att det inte finns tillräckligt många hatbrottsenheter i Sverige utan att det borde finnas över hela landet och se till att allt utreds. Dessutom kritiseras det att antalet kränkningar mot minoriteter ökar, bland annat genom våld mot religiösa heliga platser. Polisvåld i Sverige samt att minderåriga häktas för lång tid är andra ärenden som FN ogillar och anser strida mot de mänskliga rättigheterna. Vissa fall där Sverige utvisat någon har gått till Europadomstolen och ansetts bryta mot den tredje artikeln om att varje individ har rätt till liv, frihet och personlig säkerhet. I en demokrati är risken avsevärt större att ledarna är oeniga och säger emot varandra, vilket kan leda till att alla handlingar dras ut på och tar väldigt mycket tid. Då kan det uppstå ännu fler konflikter, och det blir sedan svårare att lösa konflikter i en demokrati eftersom att man inte kan fixa till det precis när konflikten börjar uppstå, utan man måste komma fram till ett demokratiskt sätt att lösa den på, vilket innebär mycket arbete och tid, som man hade kunnat undvika om man inte tvunget skulle göra det demokratiskt. Det är inte heller så att folket nödvändigtvis vet bäst, så om man hade haft en bra diktator hade det kunnat vara bättre för landet, då människor främst röstar på vad som gynnar dem själva och inte vad som gynnar alla i landet. Det förekommer också att folk röstar av missnöje, alltså röstar på ett dåligt alternativ bara för att de vill ha förändring då de inte är nöjda, eller att folk struntar i att rösta då de känner att de inte kan påverka eller att alla alternativen är lika dåligt. Det finns även vissa som inte kan rösta, då de har väldigt dåliga förutsättningar för det, som t ex att det inte finns någon plats att rösta på i närheten eller att man blir mutad till att inte rösta eller rösta på någon man egentligen inte vill rösta på, och då blir valen inte demokratiska. Dock så får alla i teorin samma förutsättningar och makt att påverka politiken i landet. Det blir även enklare för människor att uttrycka sig själv då man har rättigheterna till att uttrycka sig själv som man vill, vilket gör att mångfalden i landet blir bättre. Även det politiska klimatet blir säkrare då man får en ledare som majoriteten av de som röstat valt till en mandatperiod, vilket betyder att risken att någon ska försöka ta över makten minskar avsevärt och att det är säkrare. I diktaturer handlar ofta kränkningarna av de mänskliga rättigheterna om systematiska brott som handlar om att diktatorn ska leva i stort överflöd och besitta makten hela sitt liv, medan det i demokratier oftast handlar om enstaka fall där fel begås eller att delar av gamla system som diskriminerar kvarstår i samhället eller förakt mot de som är olik än själv.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar