Translate

onsdag 30 november 2016

Idrottsutvärdering av elevers egna idrottslektioner- Kajsa och Evelina 28 november 2016

Min och Evelinas lektion, där huvudaktiviteten var olika varianter på kungaboll, gick rätt bra. Den var ungefär som vi tänkt oss, även om det fanns en del avvikelser. Till en början kom lektionen inte igång lika fort som vi hade tänkt, utan försenades nästan 10 minuter, vilket gjorde att vi fick dra över lite på lektionen för att med reflektionsfrågorna vi hade förberett. Det gjorde också att det blev lite stressigare för mig och Evelina, t ex hann vi inte gå igenom säkerhetsriskerna vilket vi hade tänkt göra för att se till att alla tänkte på det och att vi inte sa till alla att stretcha när vi gick igenom reflektionsfrågorna. Under uppvärmningen var det också lite problem då eleverna inte riktigt gjorde helt rätt vilket var att springa individuellt i sitt eget tempo och värma det som man själv behövde, utan väntade lite på att någon skulle ta tag i det. Då ledde jag och Evelina det lite grann så att alla kom igång, men så småningom blev det som vi hade tänkt med att man fick springa i sitt eget tempo. Uppmjukningen gick ungefär som vi planerat och alla elever blev uppdelade i totalt tre grupper, men även om det är lite tråkigt hur könsuppdelat det är var alla med och mjukade upp rätt muskelgrupper till vår valda låt.

Efter det förklarade vi hur leken går till, men det verkade som att det var oklart för vissa eller att de lyssnade uppmärksamt under vår genomgång. Dock så märktes det att reglerna inte helt följdes, bland annat då många inte gav över bollen efter att de fått över någon och många respekterade inte linjerna. Däremot känner jag att vi inte hade kunnat göra något bättre för att få klassen att följa reglerna, eftersom att vi var tydliga med dem, och de valde själva att ignorera reglerna. Den första varianten gick bra och tog ungefär lika lång tid som vi räknat med, om inte någon minut kortare. Den gick som vi planerat och efteråt kunde vi samla alla och förklara reglerna för nästa variant. Den varianten felbedömde vi något, då vi förväntade oss att det skulle gå fortare än vad det gjorde. Vi räknade med ca 10 minuter, men i själva verket tog det mycket längre tid än så. Vi förväntade oss att det skulle vara lite slött i början, men alltefter att fler personer gick över skulle det bli lättare eftersom att man inte behövde sikta lika precist, då flera personer bildar en större träffyta. Bollen är också större vilket gör den lättare att fånga. Det gick inte så, utan tog väldigt lång tid. Då bestämde jag och Evelina att vi skulle anpassa leken lite genom att först ta in lite fler bollar, så att fler skulle kunna få chansen att prova att sparka och saker och ting skulle gå lite fortare. Även om vi insåg att skaderisken skulle förhöjas då det är fler bollar som gör att man inte har lika mycket koll på omgivningen, och då kan man bli träffad av en boll. Det blir också mer spring för att hämta bollar och man krockar oftare då, men trots det kände vi att det skulle bli bättre ifall vi tog in någon boll till. Det gick lite snabbare med det, men det tog fortfarande väldigt lång tid och vi bestämde oss för att minska antalet passningar som behövdes för att gå över till endast en passning. De klarade ibland en passning, men sedan på tillbakavägen gick det ofta snett, så då gjorde vi så att det endast krävdes en pass. Det gjorde så att saker och ting blev mycket enklare, och leken tog slut relativt snabbt efter regelbytet.


Då fanns det lite tid över till vår sista variant vi planerat att ha under lektionen. Det fanns inte mycket tid kvar på grund av förseningar och fördröjningar, men vi valde att ändå köra vidare, men inte nödvändigtvis fullfölja. Denna variant var lite svårare att förklara, bland annat för att det fanns en spion som flertalet inte visste vad det var och det var kanske en lite svårare variant med en amerikansk fotboll, som de flesta är ovana vid. Den verkade också lite långsammare till att börja med, men jag och Evelina hade planerat att lägga till en handboll och en fotboll i mixen efter att de provat på med bara amerikansk fotboll ett litet tag. Det gjorde hela processen snabbare och då hann vi klart med även den tredje varianten. När vi skulle ställa våra förberedda frågor hade egentligen lektionen tagit slut, men eftersom att det dröjde så länge att sätta igång, fick vi dra över lite på lektionen. Då var det som sagt även tänkt att vi skulle stretcha under den reflektionsperioden, men det blev lite bortprioriterat. Lagen under övningarna var också rätt jämna, trots att vi gjorde dem på plats genom att räkna beroende på hur personerna satt, och det blev rätt jämnt i alla variationer.


Jag tycker att detta arbetssätt är väldigt bra då man får lära sig att hålla i en lektion och man får lära sig hur man planerar en idrottslektion för att det ska bli så optimalt som möjligt, dessutom är det kul att få bestämma vad man gör. Det är också väldigt kul att se vad klasskamraterna har för aktiviteter som dem planerat in och det blir oftast de saker som man själv tycker är roliga, då många i klassen ofta brukar tycka ungefär likadant, Det förekommer också ofta många lekar och aktiviteter som man inte gjort på länge, men som ändå är riktigt kul. Att hålla i lektioner är väldigt bra för att lära sig hur man tar ansvar och leder en stor grupp, men man lär sig också hur man planerar ett framgångsrikt idrottspass. Det är väldigt viktigt att kunna planera själv, eftersom att vi inte alltid kommer ha en idrottslärare eller annan person som tar initiativet och planerar och lägger upp passet. I framtiden måste man kunna göra det själv, och då måste man veta hur man ska göra. Det är också väldigt effektivt då man blir satt i lärarens sits och inser hur svårt det faktiskt är att vara lärare, vilket kan göra att man börjar respektera läraren mer. Några nackdelar med detta arbetssätt kan vara att det blir för tävlingsinriktat, vilket många troligtvis ogillar. Vissa är inte lika vältränade som andra, och när man kör dessa elevhällda lektioner blir det väldigt ofta tävlingsinriktade sporter där det blir en stor press på att vinna och prestera bra, vilket många inte får någon njutning av, utan kan känna sig dåliga. Det kan också bli så att vissa elever får väldigt negativ kritik från klasskamrater, t ex om man kör något som anses vara töntigt, exempelvis dans. Det kan bidra till att man blir retad eller utstött, vilket självfallet är väldigt dåligt. Dock tycker jag att det positiva väger tyngre än det negativa och allt som allt är denna metod en väldigt bra undervisningsmetod.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar