Min och Evelinas
lektion, där huvudaktiviteten var olika varianter på kungaboll, gick rätt bra.
Den var ungefär som vi tänkt oss, även om det fanns en del avvikelser. Till en
början kom lektionen inte igång lika fort som vi hade tänkt, utan försenades
nästan 10 minuter, vilket gjorde att vi fick dra över lite på lektionen för att
med reflektionsfrågorna vi hade förberett. Det gjorde också att det blev lite
stressigare för mig och Evelina, t ex hann vi inte gå igenom säkerhetsriskerna
vilket vi hade tänkt göra för att se till att alla tänkte på det och att vi
inte sa till alla att stretcha när vi gick igenom reflektionsfrågorna. Under
uppvärmningen var det också lite problem då eleverna inte riktigt gjorde helt
rätt vilket var att springa individuellt i sitt eget tempo och värma det som
man själv behövde, utan väntade lite på att någon skulle ta tag i det. Då ledde
jag och Evelina det lite grann så att alla kom igång, men så småningom blev det
som vi hade tänkt med att man fick springa i sitt eget tempo. Uppmjukningen
gick ungefär som vi planerat och alla elever blev uppdelade i totalt tre
grupper, men även om det är lite tråkigt hur könsuppdelat det är var alla med
och mjukade upp rätt muskelgrupper till vår valda låt.
Efter det förklarade
vi hur leken går till, men det verkade som att det var oklart för vissa eller
att de lyssnade uppmärksamt under vår genomgång. Dock så märktes det att
reglerna inte helt följdes, bland annat då många inte gav över bollen efter att
de fått över någon och många respekterade inte linjerna. Däremot känner jag att
vi inte hade kunnat göra något bättre för att få klassen att följa reglerna,
eftersom att vi var tydliga med dem, och de valde själva att ignorera reglerna.
Den första varianten gick bra och tog ungefär lika lång tid som vi räknat med,
om inte någon minut kortare. Den gick som vi planerat och efteråt kunde vi
samla alla och förklara reglerna för nästa variant. Den varianten felbedömde vi
något, då vi förväntade oss att det skulle gå fortare än vad det gjorde. Vi
räknade med ca 10 minuter, men i själva verket tog det mycket längre tid än så.
Vi förväntade oss att det skulle vara lite slött i början, men alltefter att
fler personer gick över skulle det bli lättare eftersom att man inte behövde
sikta lika precist, då flera personer bildar en större träffyta. Bollen är
också större vilket gör den lättare att fånga. Det gick inte så, utan tog
väldigt lång tid. Då bestämde jag och Evelina att vi skulle anpassa leken lite
genom att först ta in lite fler bollar, så att fler skulle kunna få chansen att
prova att sparka och saker och ting skulle gå lite fortare. Även om vi insåg
att skaderisken skulle förhöjas då det är fler bollar som gör att man inte har
lika mycket koll på omgivningen, och då kan man bli träffad av en boll. Det
blir också mer spring för att hämta bollar och man krockar oftare då, men trots
det kände vi att det skulle bli bättre ifall vi tog in någon boll till. Det
gick lite snabbare med det, men det tog fortfarande väldigt lång tid och vi
bestämde oss för att minska antalet passningar som behövdes för att gå över
till endast en passning. De klarade ibland en passning, men sedan på tillbakavägen
gick det ofta snett, så då gjorde vi så att det endast krävdes en pass. Det
gjorde så att saker och ting blev mycket enklare, och leken tog slut relativt
snabbt efter regelbytet.
Då fanns det
lite tid över till vår sista variant vi planerat att ha under lektionen. Det
fanns inte mycket tid kvar på grund av förseningar och fördröjningar, men vi
valde att ändå köra vidare, men inte nödvändigtvis fullfölja. Denna variant var
lite svårare att förklara, bland annat för att det fanns en spion som flertalet
inte visste vad det var och det var kanske en lite svårare variant med en amerikansk
fotboll, som de flesta är ovana vid. Den verkade också lite långsammare till
att börja med, men jag och Evelina hade planerat att lägga till en handboll och
en fotboll i mixen efter att de provat på med bara amerikansk fotboll ett litet
tag. Det gjorde hela processen snabbare och då hann vi klart med även den
tredje varianten. När vi skulle ställa våra förberedda frågor hade egentligen
lektionen tagit slut, men eftersom att det dröjde så länge att sätta igång,
fick vi dra över lite på lektionen. Då var det som sagt även tänkt att vi
skulle stretcha under den reflektionsperioden, men det blev lite
bortprioriterat. Lagen under övningarna var också rätt jämna, trots att vi
gjorde dem på plats genom att räkna beroende på hur personerna satt, och det
blev rätt jämnt i alla variationer.
Jag tycker att
detta arbetssätt är väldigt bra då man får lära sig att hålla i en lektion och
man får lära sig hur man planerar en idrottslektion för att det ska bli så
optimalt som möjligt, dessutom är det kul att få bestämma vad man gör. Det är
också väldigt kul att se vad klasskamraterna har för aktiviteter som dem
planerat in och det blir oftast de saker som man själv tycker är roliga, då
många i klassen ofta brukar tycka ungefär likadant, Det förekommer också ofta
många lekar och aktiviteter som man inte gjort på länge, men som ändå är
riktigt kul. Att hålla i lektioner är väldigt bra för att lära sig hur man tar
ansvar och leder en stor grupp, men man lär sig också hur man planerar ett
framgångsrikt idrottspass. Det är väldigt viktigt att kunna planera själv,
eftersom att vi inte alltid kommer ha en idrottslärare eller annan person som
tar initiativet och planerar och lägger upp passet. I framtiden måste man kunna
göra det själv, och då måste man veta hur man ska göra. Det är också väldigt
effektivt då man blir satt i lärarens sits och inser hur svårt det faktiskt är
att vara lärare, vilket kan göra att man börjar respektera läraren mer. Några
nackdelar med detta arbetssätt kan vara att det blir för tävlingsinriktat,
vilket många troligtvis ogillar. Vissa är inte lika vältränade som andra, och
när man kör dessa elevhällda lektioner blir det väldigt ofta tävlingsinriktade
sporter där det blir en stor press på att vinna och prestera bra, vilket många
inte får någon njutning av, utan kan känna sig dåliga. Det kan också bli så att
vissa elever får väldigt negativ kritik från klasskamrater, t ex om man kör
något som anses vara töntigt, exempelvis dans. Det kan bidra till att man blir
retad eller utstött, vilket självfallet är väldigt dåligt. Dock tycker jag att
det positiva väger tyngre än det negativa och allt som allt är denna metod en väldigt
bra undervisningsmetod.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar