Translate

torsdag 26 maj 2016

Källkritik kring källor beträffande abortdebatten

källor:
http://www.jatilllivet.se/ En vinklad sida som motsätter sig till abort och vill göra det olagligt och oönskat med abort och dödshjälp. Man får ta allting med en nypa salt, då de har ett syfte som är att övertyga folk och argumenterar, med överdrifter och ensidiga argument. Jag har jämfört innehåller till viss del med andra källor, men den är inte trovärdig ensam i mina ögon. Mitt syfte är också att övertyga och debattera, därför passar denna källan väldigt bra och är relevant till mitt syfte, speciellt eftersom att den är väldigt vinklad, ensidig och överdriven. Det leder till att allting i mitt resonemang kanske inte är helt sant, men eftersom att det är nödvändigt med överdrifter och att lämna ut vissa delar för att kunna övertyga den opponerande sidan.
https://unicef.se/barnkonventionen/las-texten#full Unicef är en organisation som jobbar för barn som har det svårt runt om i världen. I debattfrågan är Unicef helt objektivt, för att det inte jobbar med frågan och skriver om det. Jag använde endast källan för att kolla upp barnkonventionen och vilken punkt det var jag ville använda. Källan har ingen anledning att ljuga om barnkonventionen, och ingenting där är skrivet som en åsikt. Jag har dessutom blivit utbildad om barnkonventionen tidigare och all information som jag fått från Unicef stämmer överens med det jag har fått höra innan. Barnkonventionen är helt oberoende av åsikter och det leder till att den är helt naturvetenskaplig, dvs att den går att använda i min text utan att riskera att skriva något som kanske inte stämmer. Mitt syfte med denna sidan är att hitta information om konventionen som stämmer helt, därför är den relevant till mitt syfte. Jag kan använda det till det syftet, men inte beträffande att övertyga andra då barnkonventionen bara är lite fakta till ett argument, men själva punkten inte är tillräcklig som ett helt argument. Därför anser jag att denna källa är högst relevant till debatten och informationssamlingen.
http://www.abortnej.se Också en vinklad sida som förfaller sig väldigt subjektivt och aktivt arbetar för att göra abortingrepp illegala. Sidan kommer för det mesta med argument emot abort och om det kommer några för följs de av massvis med motargument. Det leder till att det mesta i texten är generellt kopplade till att övertyga, med överdrifter. Istället för att lita på källan måste man vara lite kritisk och man kan inte tro på allting, speciellt när källan inte är granskad och skriven av folk som vill övertyga omgivningen. Många argument är känsloargument, dvs har inte särskilt mycket naturvetenskapliga bevis och belägg. Framförallt sådana argument är inte helt sanna och väldigt överdrivna. Denna källa är väldigt relevant till min text, då jag har samma syfte som skaparna och författarna till denna sida. Det leder till att min text kan bli lite mindre trovärdig och naturvetenskaplig, men för att övertyga mina opponenter är det näst intill nödvändigt.
http://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/lång/abort Nationalencyklopedin är en väldigt säker källa. Den är kontrollerad och inte öppen för allmänheten att skriva på, utan man måste ha tillstånd och skriver bara om det man vet mycket om. Därför att den är så säker kan man använda allting som står utan att behöva tvivla på dess grad av sanning och man kan skriva en bra och sann text utan inslag av överdrifter och lögner. Dessutom kontrolleras alla texter så att de är sanna. Denna källa var kanske inte den mest relevanta till just mitt syfte som är att övertyga, men det var en bra källa för att kunna kontrollera fakta om abort och dylikt. Jag kunde kolla upp lite bakgrundsinformation, som har hjälpt min förståelse och det har blivit lättare att förstå, tolka och använda argumenten, då jag vet vad jag argumenterar för. Jag har kunnat se ifall faktan som finns på diverse sidor stämmer, för att se ifall de borde kasseras direkt eller om de verkar vara helt ok. Jag har inte funnit några argument, men ne.se har ändå var relevant och användbar till debatten på andra sätt.
http://prolife.org.uk/category/abortion/abortion-articles/
https://genusnytt.wordpress.com/2012/09/06/brottsbalken-stadgar-lagre-straff-for-kvinnor/
http://abortion.procon.org/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar