Translate

fredag 23 oktober 2015

Koppling och batteri labb

Kopplingar och batterier v.42

Uppgift 
Uppgiften var att få en lampa att lysa genom att använda en kopplingssladd, ett batteri och en liten glödlampa. Det var upp till en själv att lista ut hur det skulle fungera och försöka sig fram tills lampan lös.

Syfte 
Syftet var att vi skulle förstå hur kopplingar funkar, hur de kan kortslutas och de olika delarna på en koppling. Vi skulle också lära oss att göra en koppling och komma på hur man gör det med bara en ledande tråd. Syftet var dessutom att förstå hur strömmen kom till den andra polen.

Material 
Materialen var en liten lampa, en sladd av metall och ett batteri.

Utförande
Vi fick materialen och Åsa bad oss att hitta en lösning för att få lampan att tändas. Vi skulle ta reda på hur man koppla ihop de olika sladdarna med batteriet och lampan för att det skulle fungera och vi fick ca. 5 minuter på oss att försöka, sedan visade vi varandra lösningarna vi kommit fram till och Åsa frågade hur det hade gått.

Hypotes
Vi fick inget tillfälle att tänka ut en hypotes före labbet och vi visste inte heller att vi skulle skriva en labb rapport efteråt. Men några tankar jag tänkte var att jag trodde att lampan skulle börja lysa om man på något sätt fick tråden att gå  från lampan till ena polen och lampan var i kontakt med den andra polen.

Resultat
Resultatet var att vi fick lampan at lysa. Man skulle vira kopplingssladden runt gängan och hålla den till minuspolen, sedan skulle man sätta lampan på pluspolen. Alla i min grupp åtminstone lyckades med att få den att lysa. 

Slutsats 
Min hypotes stämde in bra eftersom att jag fick lampan att lysa på ungefär samma sätt som min hypotes löd. Någon felkälla kan vara att den sista gruppen fick dåliga batterier och inte lyckades eftersom att alla använde samma batteri och många började med att kortsluta batteriet. Sladdarna var olika långa och bra, i början var t ex min sladd väldigt kort och tunn så den ledde inte strömmen bra och den kunde inte röra vid lampan och minuspolen. Sedan var jag tvungen att byta sladd och då gick det bättre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar