Translate

måndag 14 mars 2016

PRAO

Jag praoade på ett universitet i USA som heter UMass Amherst. Det fanns inga direkta arbetskläder eller instruktioner, men lite av en dresscode och jag kunde inte komma klädd hur sjabbigt som helst. Den enda risken var att skära sig på papper eller tappa datorn på sig själv. På ett universitet tjänar man rätt bra, nämligen runt $100,000, vilket kanske inte är helt fantastiskt i Sverige, men blir en bättre summa under det amerikanska skattesystemet.

Det krävs mycket utbildning för att vara anställd på ett universitet som professor eller dylikt och de flesta jag jobbade med var runt 50 år gamla. För mig skiftade stressfaktorn mycket, i början fanns det inte alls mycket att göra, men sista dagen var det ett betydligt högre tempo, då jag skulle skriva om en 7-sidig text till en sida och göra den anonym på någon timme. Det var inte heller särskilt stressigt med att sitta inne på föreläsningarna, som var cirka 1 timme och en kvart och jag hade rätt mycket tid att anteckna och sedan skriva om.

Jag lärde mig väldigt mycket, t ex satt jag och lyssnade på flera föreläsningar där jag lärde några få saker om ekonomi, jag lärde om kvantitativ ekonomi och att observera föreläsningar. Jag lärde mig också om att skriva så kallade executive summaries, där man skriver hyfsat detaljerat, men ser till att det förhåller sig anonymt, så chefen kan dela med sig av informationen.

De som är fast anställda jobbar 9-5, fast oftast mycket i övertid också, på grund av att jag endast fick arbeta i sex timmar, blev det 9-4 istället, med en timmes lunch. De enda som besökte platsen var college elever, de kom från många olika miljöer och är oftast runt 20, eller äldre om de t ex är post-grads, dvs mer utbildade och med mer erfarenhet. 

Det var svårt att se vem som var chef, eftersom att alla hade ungefär lika stora kontor och såg likadana ut. De flesta hade olika titlar, t ex head of chair eller bara professor osv. På universitet finns det inte så mycket chefer heller, de flesta kör sitt eget race. 

På min arbetsplats finns det nog några drömyrken, många tycker om att lära ut, och college studenter är förmodligen de mest engagerade och försöker mest, man får dessutom forska mycket med jobbet, vilket många också brinner för. De som jobbar på universitet har mycket frihet och kan jobba och spendera tiden hur och var de vill. De flesta tjänar också rätt bra, vilket många finner attraktivt. 


Om några år kommer det finnas fler jobb inom IT och teknologi, eftersom att marknaden stigit kraftigt under de senaste åren och kommer fortsätta stiga. Jag tror att inkomstskillnaden kommer öka, så det kommer bli högre konkurrens bland arbetssökande och antalet ”attraktiva” jobb kommer öka, då det blir billigare att anställa. Arbeten som de flesta finner oattraktiva kommer det minskas av, t ex soppgubbar. Om några år kommer sopgubbarna vara utbytta mot robotar eller andra som helt saknar utbildning och kapacitet till att göra annat som knappt behöver någonting i lön.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar